5.A og B på Rødkærsbro Skole parterede en stor flok vildænder.
Rødkærsbro: For nogle var det grænseoverskridende, andre syntes, at det var fedt, og enkelte fik opkast-fornemmelser, da 5.A og 5.B på Rødkærsbro Skolede forleden havde vildtdag. Alligevel greb alle eleverne fat i de skarpe knive og hjalp med at partere en flok vildænder, som lå på borde dækket af sort plastik.
- Vi vil gerne tilbyde undervisning, der rører børnene andre steder end bare lige på øverste etage. Det skal være noget, som de kan huske, noget de har fingrene i, og det må også gerne flytte nogle grænser, fortæller lærer Helle Nielsen.
Den lokale jæger Thomas Kristensen medbragte en større flok døde vildænder, som var doneret til projektet af Danmarks Jægerforbund. Eleverne skulle partere ænderne, så kødet og hjertet kunne bruges i en vildtgryde, som de senere samme dag skulle tilberede over bål og spise sammen med 0. klasse, der er deres venskabsklasse.

- - Vi vil gerne tilbyde noget undervisning, der rører børnene andre steder end bare lige på øverste etage. Det skal være noget de kan huske, noget de har fingrene i, og det må også gerne flytte nogle grænser
Det lugter
Ved et af bordene stod Emilie Sørensen, Sara Just Busk og Megan Grantzau og arbejdede. Den skarpe kniv var just på vej gennem andens hals.
- Det er lidt drabeligt at se på, men jeg har det helt fint med, at vi skal spise det bagefter, siger Sara Jul Busk, der alligevel bliver lidt forskrækket, da Emilie Sørensen taber det afskårne andehoved i Saras hænder.
- Det lugter ikke godt, og jeg synes, at det er synd for dyrene, siger Laura Reffs, der var én af de elever, for hvem det var en noget grænseoverskridende oplevelse. Hun fik både kvalme og kuldegysninger, da hun så, hvad skoledagen onsdag indebar.
Hunden Anthon
Så stor en succes har mødet mellem elever, jægere og natur været, at man på Rødkærsbro Skole vil gøre aktiviteten årligt tilbagevendende - så alle 5. klasses elever på skolen får samme mulighed.
- Vi har prøvekørt forløbet med 6. årgang. Den dag lykkes det Thomas Kristensen at skyde et rådyr samme morgen, som eleverne var med til at brække, fortæller Helle Nielsen.
Desværre lykkedes det ikke denne dag, så i stedet for havde Thomas Kristensen taget sin jagthund, Anthon med, og den fik lov til at vise, hvor dygtig den var til at apportere. Og til elevernes store glæde kunne Anthon også godt lide at blive klappet og kløet.
- Det her handler jo ikke om jagt, men om at gøre børnene mere fortrolige med naturen og lærer dem om, hvad der for eksempel er inde i en and, siger Thomas Kristensen.